Över 80 procent av alla svenska konsumenter använder sig av sökmotorn Google för att hitta rätt information. Det är därför vikigt för stora samt små företag att synas på Google. Behovet efter produkter och tjänster eftersöks på internet i en mycket bredare omfattning än det tidigare har gjorts. Flera undersökningar påvisar att svenska internetanvändare hör till de ivrigaste användarna i världen, då under 2012 gjordes det mer än 35 miljoner sökningar på Google per dag. Därför tenderar Google att vara en bra tjänst att utnyttja för att marknadsföra ett företag till flera kunder.

Att utnyttja en ”landningssida” är bra för ett mindre företag att öka möjligheterna för ett företag att synas hos sökmotern Google. Detta är ett av de effektivaste sätten att synas på Google, för att nå potentiella kunder på internet när de söker efter ett företags produkt eller tjänst. Det gäller att sticka ut från alla konkurrenter och aktörer så att användare får upp ögonen för rätt företag.

En landningssida innehåller oftast en startsida samt undersidor med nyckelord, söktext, som är anpassad och optimerad för just ditt företag som ska synas hos sökmotorn Google. Denna landningssida förmedlar information och kunskap om ett företag för att hamna högre upp bland sökresultaten som internetanvändarna gör, allt för att fylla deras behov. Kort sammanfattat är en landningssida en skryddarsydd kampanjsida som visar ditt företag för internetanvändarna.

När en landningssida ska optimeras för bästa resultat gäller det att hitta alla sökfraser som bäst representerar ett företag. Låt oss säga att ett företag fokuserar på reperationer av mobiltelefoner och företaget är beläget i Stockholm. Då ska en internetanvändare exempelvis kunna söka på ” reparation mobiltelefoner Stockholm” och företaget ska då synas högst upp i träfflistan bland sökresultaten. Det är just detta som kallas för sökoptimering.

Att använda en sökmotoroptimering har blivit en viktig faktor under de senaste åren. Marknadsföring över internet skiljer sig i jämförelse med traditionell marknadsföring så som tryckpress och dylikt. Genom att skapa en landningssida kan ett företag spara både tid och resurser samtidigt som de ökar internettrafiken till företaget. Internetanvändare har en tendens att ha kort tålamod när de söker efter sina behov och det gäller därför att snabbt vinna över användarnas intresse. Rätt och bäst information med några få navigationsklick kan vara avgörande om en internetanvändare väljer mellan två olika företag. För att summera allting som tidigare nämnt:

  • landningssidor kan skapas någorlunda snabbt. Desto snabbare en kund hamnar på rätt plats, desto snabbare använder de just den tjänsten eller produkten.

  • Det behöver inte ägnas mycket resurser att skapa en fullständig hemsida med massa redundant information som förvirrar internetanvändaren.

  • landningssidor är kostnadseffektiva.

  • De existerar endast för ett primärt fokus och beror helt på företagets mål.