Nyhetsbrev ger effektiv marknadsföring

En av de mest effektiva metoderna för internet marknadsföring är nyhetsbrev. Vissa undersökningar visar att man får upp till 40 gånger igen med det man investerar i nyhetsbrev, vilket är ganska höga siffror. Men även om det bara är hälften så effektivt så är det fortfarande väl värt det.

Vad är det som egentligen gör denna metod så effektiv?
-Du kan snabbt nå ut till flera mottagare. I princip trycker man på en knapp och når ut till tusentals eller hundratusentals personer och företag. Det är ett välkänt faktum att reklam och marknadsföring fungerar. Så genom att visa vad det senaste är, främja en speciell kampanj, eller på annat sätt påminna folk om att man existerar så kommer det att bidra till att folk väljer just detta företag för de produkter eller tjänster de är intresserade av.
– Det är möjligt att använda samma nyhetsbrev men göra det personligt med bara ett par små förändringar. Kunderna uppskattar att få något som är riktat till just dem, vilket ju inte fungerar med till exempel annonser. Du kan blanda allmäna och personliga upplysningar för att utnyttja nyhetsbrevet maximalt.
– Du stärker din företagsprofil. Genom att regelbundet påminna kunderna om att man fortfarande finns där så ger man ett stadigt och kontinuerligt intryck. Det samma gäller för produktprofilen, återigen så handlar det om att klienterna alltid ska veta vart de kan vända sig för det de vill ha. Genom att hela tiden se till att ditt företag är känt av kunderna så ökar chanserna för att de ska välja just det.
– Det kostar lite men betyder mycket. Att skicka nyhetsbrev via epost kostar så gott som ingenting. Man bör dock lägga ner lite pengar på att skapa ett snyggt nyhetsbrev. Många låter en designer göra en mall, ett första nyhetsbrev som man sedan själv kan justera. Det ger ett proffsigt intryck och förstärker kundernas förtroende i ditt företag.

Nyhetsbrev är alltså ett utmärkt sätt att få trafik och kunder. De som har skrivit upp sig för ett nyhetsbrev har redan ett visst intresse. Genom en diskret, men stadig, påminnelse så kommer du att öka trafiken till din sajt. Det bästa är att ha en utgivningsplan och hålla sig till den. Kunderna kommer att förvänta sig något nytt, och man får flera lojala läsare. På det stora hela är nyhetsbrev något man ska fasta på och utnyttja fullt ut för sin marknadsföring. Det är väl värt den tid och pengar man lägger ner på det.